In Hollands Midden is behoefte is aan meer structurele samenwerking en een integrale aanpak ter voorkoming van onbedoelde zwangerschap. Deze behoefte kwam duidelijk naar voren bij de startbijeenkomsten Kansrijke Start in Leiden (dec 2019) en Alphen aan den Rijn (jan 2020). Dit project richt zich op het voorkomen van onbedoelde zwangerschap bij VSO leerlingen en MBO (niveau 1 en 2) studenten. Deze jongeren/jongvolwassenen lopen meer risico op onbedoelde zwangerschap en zijn als zodanig ook als risicogroep benoemd in het Zevenpuntenplan van VWS (VWS, 2018). Hoewel deze jongeren meer risico lopen is het aanbod, gericht op het voorkomen van onbedoelde zwangerschap, voor deze groep beperkt en weinig structureel.
Dit project bestaat uit twee fasen. Fase 1 richtte zich op het vormen van een breed samenwerkingsverband, het gezamenlijk formuleren van een plan ter verbetering van de lokale praktijk en het indienen van een ZonMw subsidieaanvraag voor het uitvoeren van dit plan. Fase 2 richt zich op de uitvoering van het plan.
Doel van dit project is het voorkomen van onbedoelde zwangerschap in de regio Hollands Midden, door middel van structurele lokale samenwerking en een integrale aanpak voor leerlingen op het VSO en MBO (niveau 1 en 2).
Het project Preventie Onbedoelde Zwangerschap ligt op koers: de toolbox is uitgebreid, er zijn workshops en lessen op het MBO gegeven tijdens de week van Gezond Zwanger Worden en evaluatiegesprekken met het leernetwerk.
LEES VERDER
♦ Welke mix aan interventies is nodig voor een effectieve integrale aanpak?
♦ In welke mate kan middels de beoogde aanpak het risico op onbedoelde zwangerschap bij MBO en VSO leerlingen worden verminderd?
♦ Hoe kan de onderlinge samenwerking tussen regionale partners (onderwijs, praktijk, beleid) worden bevorderd en bestendigd?
In dit project wordt stapsgewijs toegewerkt naar een structurele samenwerking én een integrale aanpak ter voorkoming van onbedoelde zwangerschap. Als uitgangspunt worden hiervoor de 4 pijlers van een Gezonde School genomen (Gezonde School, 2020):
In een viertal jaarcycli wordt toegewerkt naar een evidence- en practice-based integrale aanpak onbedoelde zwangerschap voor het MBO en VSO. De evaluatie en leerervaringen van een cyclus worden gebruikt om verder te prioriteren en doelen (bij) te stellen, zodat er aan het eind van het project een aanpak is die gedragen, uitvoerbaar en geborgd is. Participatief actieonderzoek is een wezenlijk onderdeel binnen de verschillende cycli om successen en knel- / verbeterpunten te signaleren op het gebied van 1) implementatie en uitvoer, 2) samenwerking, 3) borging.
Het samenwerkingsverband bestaat uit lokale partners uit de regio Leiden en Alphen aan den Rijn onder projectleiding van Reos, namelijk:
Aan het eind van het project leveren we een evidence- en practice-based integrale aanpak onbedoelde zwangerschap voor het MBO en VSO die gedragen, uitvoerbaar en geborgd is. Projectresultaten en eindproducten (zoals de toolbox) worden gepresenteerd en overdraagbaar gemaakt naar andere relevante partijen (o.a. lokaal en landelijk leernetwerk, lokale coalitie kansrijke start).
Een definitieve versie van een toolbox ter voorkoming van onbedoelde zwangerschap (gebaseerd op de toolkit preventie in de wijk, RIVM, 2018). In deze toolbox wordt per pijler en doelgroep een passende interventie beschreven. Hierbij staan ook de betrokken partijen.
Per pijler staan de volgende interventies beschreven:
Het doel van dit project is het voorkómen van onbedoelde zwangerschap in de regio Hollands Midden. We richten ons op VSO leerlingen en MBO (niveau 1 en 2) studenten. Hoewel deze jongeren meer risico lopen op een onbedoelde zwangerschap is het aanbod, gericht op het voorkomen van onbedoelde zwangerschap, voor deze groep beperkt en weinig structureel.
In dit project wordt stapsgewijs toegewerkt naar een structurele samenwerking én een integrale aanpak ter voorkoming van onbedoelde zwangerschap. Als uitgangspunt worden hiervoor de 4 pijlers van een Gezonde School genomen (Gezonde School, 2020).
In een viertal plan-do-check-act (PDCA) cycli worden een evidence- en practice-based integrale aanpak onbedoelde zwangerschap voor het MBO en VSO uitgewerkt. De evaluatie en leerervaringen van een cyclus worden gebruikt om verder te prioriteren en doelen (bij) te stellen, zodat er aan het eind van het project een aanpak is die gedragen, uitvoerbaar en geborgd is. Participatief actieonderzoek is een wezenlijk onderdeel binnen de verschillende cycli om successen en knel- / verbeterpunten te signaleren op het gebied van 1) implementatie en uitvoer, 2) samenwerking, 3) borging.
© 2025 awpg Lumens. Alle rechten voorbehouden / Disclaimer / Privacy / Realisatie: Lemon