2 oktober 2024
De Kick-off middag op 16 september in Leiden vloog voorbij. Leuk om het plezier en de inspiratie te merken waarmee iedereen werkt aan de interventies op het gebied van mentale gezondheid van jongeren. Ben je nieuwsgierig of wil je nog eens rustig nalezen wat er is gepresenteerd op de Kick-off Samen naar beter? Bekijk dan hier de presentaties van de sprekers.
16 september vond in Leiden de kick-off plaats van het project ‘Samen naar Beter: Optimale implementatie & samenwerking binnen een integrale aanpak ‘mentaal welbevinden’ in bovenbouw VMBO en MBO‘. De samenwerkingspartners kwamen bijeen om het project te starten en elkaar te leren kennen. Het doel van het project is het versterken van de implementatie van effectieve en kansrijke interventies gericht op mentale gezondheid en het in kaart brengen van kennis, kansen en knelpunten over inbedding, implementatie, borging en opschaling.
Rianne van der Kleij (LUMC) opende de kick-off met het verhaal van Arnold Douwes, een van de grootste verzetsstrijders van Nederland. Ze vertelde waarom hij zo succesvol was in zijn missie en hoe wij kunnen zorgen dat we met ons project ook impact maken.
In de regio Hollands Midden ervaart 54% van de jongeren mentale klachten en dacht 33% in het afgelopen jaar aan zelfdoding. Volgens jongeren in Nederlands is er op scholen nog te weinig aandacht voor mentale gezondheid, terwijl 90% van de jongeren hier wel behoefte aan heeft.
Het doel van het project is om de de mentale gezondheid van jongeren in de bovenbouw van VMBO en MBO te verbeteren door optimale implementatie van een integrale aanpak mentale gezondheid.
Rianne lichtte ook de projectaanpak toe. Aan de hand van de Plan-Do-Study-Act (PDSA) cyclus wordt gewerkt aan implementatie, borging en samenwerking op de vier pijlers van de Gezonde School aanpak: signaleren, educatie, schoolomgeving en beleid.
Lotte Visser en Ilona Schouwenaars (Hogeschool Leiden) vervolgden met een presentatie over Levensvaardigheden, dit zijn vaardigheden die mensen nodig hebben om met alle dagelijkse en uitdagende situaties om te gaan. Het programma bestaat uit vier basislessen en twee themalessen. De effecten van Levensvaardigheden zijn onder andere: toename in geloof in persoonlijke effectiviteit, beter omgaan met conflicten, positiever zelfbeeld, meer gebruik van sociale en emotionele vaardigheden.
Carolien Wijnker en Loes Hooijboer (PSIEG) presenteerden daarna het programma Mentorlessen over Stress, een integrale aanpak van stress binnen het voortgezet onderwijs bestaande uit vier basislessen en vier verdiepingslessen. Mentoren maken stress bespreekbaar: hoe werkt stress en wat zijn de signalen? Leerlingen ontvangen praktische handvatten om op een gezonde manier met stress om te gaan en ouders worden betrokken via een thema-avond. Welbevinden op School volgens de Gezonde School aanpak werd toegelicht door Linda de Jong en Eef Hollman (Hecht GGD Hollands Midden). Deze aanpak werkt aan de hand van de vier pijlers (gezondheids)beleid, omgeving, signaleren en educatie.
Anika Bexkens (Kenniscentrum Angst en Stress bij jeugd) lichtte het Kenniscentrum Angst en Stress (KAS) bij jeugd toe. Aan de ene kant focust het KAS zich op het delen van kennis, opleiden, ophalen van ervaringen en verbinden, en aan de andere kant worden nieuwe interventies en trainingen ontwikkeld. Noortje Pannebakker (TNO) vertelde over de Leernetwerken waarin wetenschappers, jongeren, docenten en hulpverleners plaatsnemen. Het LISO-framework en de veranderagenda staan hierin centraal. Vanady, Nelleke Melse en Lisanne Zinger (ExpEx Holland Rijnland) presenteerden ExpEx; Experienced Experts zijn getrainde jongeren die zelf ervaring hebben in de jeugdhulp en zetten ons in als maatje van jongeren en/of adviseur van instellingen. Liduin Bouwer en Merel van der Weiden (Jeugdteams Leidse Regio) lichtten ten slotte de rollen en taken van de contactpersoon voortgezet onderwijs, namelijk informeren & adviseren, samenwerken, hulpverlenen & signaleren.
In de komende zes maanden wordt een interventie-kaart mentale gezondheid opgesteld, worden interventies doorontwikkeld en wordt de samenwerking met scholen verder uitgewerkt. Daarnaast gaat het leernetwerk van start en wordt het onderzoek opgezet met interviews, focusgroepen en werksessies.
© 2024 awpg Lumens. Alle rechten voorbehouden / Disclaimer / Privacy / Realisatie: Lemon