18 oktober 2024
Masterstudenten van de opleiding Health and Medical Psychology aan de Faculteit Sociale Wetenschappen (FSW) van de Universiteit Leiden hebben gedragsinterventies ontwikkeld voor gezondheidsuitdagingen van GGD Haaglanden, GGD Hollands Midden, Healthy University van Universiteit Leiden en de gemeente Leiden. Dit gebeurde binnen het vak Designing Interventions for Behavioural Change, dat gericht is op het oplossen van actuele gezondheidsproblemen.
Gedurende zeven weken werkten de studenten in groepen aan het ontwerpen van interventies voor aangedragen onderwerpen door GGD’en Haaglanden en Hollands Midden, Healthy University van Universiteit Leiden en gemeente Leiden. Elke groep kreeg een onderwerp toegewezen, zoals de lage vaccinatiegraad voor HPV, de verandering in het gebruik van anticonceptie en de desinformatie daaromheen, en de hoge scabiës uitbraak onder studenten. Om hun interventies zo goed mogelijk af te stemmen op de praktijk, voerden de studenten gesprekken met zowel de stakeholders als de doelgroep zelf. Op basis daarvan stelden ze gebruikersprofielen op en analyseerden ze de behoeften van de eindgebruikers. Onder begeleiding van docenten Pam ten Broeke, Laurens van Gestel en Sylvia van Beugen leerden de studenten hoe ze evidence-based gedragsinterventies kunnen ontwerpen die zowel theoretisch sterk als praktisch uitvoerbaar zijn.
De oplossingen van de studenten varieerden van social media-campagnes en gepersonaliseerde snackadviezen tot fysieke interventies, zoals een spel over alcoholbewustzijn en een flyer en kalender voor maternale kinkhoest. Het idee werd gepresenteerd om kalenders met vaccinatiemomenten op zichtbare plekken, zoals de koelkast, te hangen om zwangere vrouwen te herinneren aan kinkhoestvaccinaties. Een andere groep deed het voorstel om een gezondheidsfeature te integreren in de universiteitsapp, met informatie over schurft.
Deze frisse blik heeft onze ogen geopend. We moeten als gezondheidsinstanties creatiever en moderner worden in hoe we doelgroepen betrekken en benaderen. – Anja van der Schoor
Aan het einde van het vak presenteerden de studenten hun interventies aan de docenten, GGD’en, TNO en gemeente Leiden. Na korte pitches van de groepen konden de aanwezigen rondlopen langs marktkramen waar elke interventie verder werd toegelicht. De presentaties werden enthousiast ontvangen en de stakeholders waren onder de indruk van de frisse en creatieve benaderingen van de studenten. Naast de presentaties schrijven de studenten een individueel paper over de interventie. Zowel de studenten als de betrokken stakeholders hebben het vak als zeer positief ervaren.
Enthousiast, creatief en niet bang bestaande pijnpunten te benoemen. Absoluut een meerwaarde om op deze manier samen te werken op het gebied van gezondheidsinterventies! – Marloes Stradmeijer
© 2024 awpg Lumens. Alle rechten voorbehouden / Disclaimer / Privacy / Realisatie: Lemon