Versterken Welbevinden op School voor VO-scholen volgens de Gezonde School-aanpak

Het versterken van schoolgezondheidsbeleid op school is een belangrijk landelijk speerpunt waaraan GGD’en dienen bij te dragen. Landelijk hebben de ministeries van VWS, OCW, EZ en SZW opdracht gegeven om hier met behulp van de Gezonde School-aanpak, op een duurzame en planmatige manier invulling aan te geven. In een veilig schoolklimaat ervaren leerlingen meer zelfvertrouwen, weerbaarheid en presteren ze beter. Er is minder kans op probleemgedrag, angst, stress en depressie. Werken aan welbevinden volgens de Gezonde School-aanpak loont bovendien niet alleen voor leerlingen maar ook voor schoolpersoneel. Scholen hebben behoefte te investeren in mentaal gezond onderwijs waarbij verdiepend te werken volgens een planmatige, school-brede, integrale, effectieve en duurzame aanpak.

Het doel van dit project is om met een groep schoolprofessionals van VO-scholen in vijf trainingsbijeenkomsten op interactieve wijze, verbredend en verdiepend werken volgens de Gezonde School-aanpak aan ‘Welbevinden op School’. Daarnaast is ‘leren van implementeren’ een belangrijk doel.

UITGELICHT

Nieuwsbericht: ZonMw subsidie voor versterken welbevinden op VO-scholen in de regio Haaglanden

ZonMw subsidie voor versterken welbevinden op VO-scholen in de regio HaaglandenHet project bevordert de mentale gezondheid op VO-scholen via de Gezonde School-aanpak, met trainingen voor professionals en interventies om 10.000 jongeren te bereiken. Het doel is een duurzame, schoolbrede aanpak voor welbevinden te implementeren. LEES VERDER

Vraagstelling

De uitvoering van het project wordt geëvalueerd. Hierbij wordt gekeken naar verwachtingen, ervaringen en leereffecten van schoolprofessionals en leerlingen.

Aanpak

Gedurende het schooljaar 2024-2025 staat het Gezonde School stappenplan en de vier Gezonde School-pijlers centraal. Er zijn 5 trainingsbijeenkomsten voor professionals van de deelnemende scholen. Tijdens elke trainingsbijeenkomst met een ander onderwerp is er uitwisseling van kennis en ervaring met veel interactieve werkvormen. Daarnaast is er tijdens elke bijeenkomst een moment van evaluatie/monitoring middels een vragenlijst en wordt er aandacht bestaand voor het interne welbevinden, als voorbeeld om te omarmen op ieders eigen schoollocatie: gezond eten en drinken en voldoende bewegen.

De kennis over verdiepend werken aan welbevinden voor hun leerlingen volgens de Gezonde School aanpak wordt uitgebreid geëvalueerd na afloop van het traject. Zo zijn er verdiepende interviews per school met de schoolprofessionals die hebben deelgenomen aan het traject en houden we focusgroepen met de Gezonde School werkgroep met leerling vertegenwoordiging binnen deze scholen om een compleet beeld te krijgen van de leereffecten, ervaringen en verwachtingen. De resultaten worden meegenomen in het optimaliseren en opschalen van de interventie.

Participanten

♦   Joline van Lier (GGD Haaglanden) trekt dit traject
♦    Astrid Doorduijn (De Haagse Hogeschool) brengt monitoring en expertise in
♦    Gemeente Delft omarmt dit traject

De projectleider is aangesloten bij het op te bouwen leernetwerk gericht op Mentale Gezondheid van de GGD GHOR om met andere partijen kennis en ervaring uit te wisselen.

Dit project ontvangt subsidie van ZonMw.

Resultaten

Tussen de 13 en 15 VO-scholen hebben deelgenomen en meer dan 10.000 jongeren zijn bereikt met het erkende preventieve lesaanbod om mentaal gezond onderwijs te bevorderen middels de effectief bewezen Gezonde School-aanpak. Tijdens de laatste bijeenkomst ontvangt elke school een samenvattende beeldplaat en het boek ‘Samen Sterk’, gericht op ouders van tieners met somberheid, inclusief een voucher voor cursusdeelname.

Scholen hebben inspiratie opgedaan door ervaringen van anderen, kennisdeling en externe experts. De scholen hebben voldoende kennis over verdiepend werken aan welbevinden voor hun leerlingen volgens de Gezonde School aanpak. Ze kunnen het vignet Gezonde School met themacertificaat aanvragen.

De resultaten van de evaluaties, interviews en focusgroepen worden meegenomen in het optimaliseren en opschalen van de interventie.

Samenvatting

Aanleiding is de behoefte van scholen te investeren in mentaal gezond onderwijs waarbij verdiepend te werken volgens een planmatige, school-brede, integrale, effectieve en duurzame aanpak. Met een groep schoolprofessionals van VO-scholen in vijf trainingsbijeenkomsten op interactieve wijze, verbredend en verdiepend werken volgens de Gezonde School-aanpak aan ‘Welbevinden op School’. Gedurende het schooljaar 2024-2025 staat het Gezonde School stappenplan en de vier Gezonde School-pijlers centraal. Tijdens elke trainingsbijeenkomst is uitwisseling van kennis en ervaring.

Ook is er aandacht voor effectieve lesprogramma’s onder de pijler ‘Educatie’, is borging aan het eind gegarandeerd en vindt monitoring plaats gedurende het gehele traject. GGD Haaglanden trekt dit traject en De Hogeschool brengt monitoring expertise in. We combineren drie verschillende onderzoeksmethodieken (observatie, vragenlijsten, diepte-interviews, focusgroepen). Het doel is dat 13-15 VO-scholen hebben deelgenomen waarmee ruim 10.000 jongeren worden bereikt met preventief erkend (les)aanbod om mentaal gezond onderwijs te bevorderen middels de effectief bewezen Gezonde School-aanpak. Scholen zijn gedurende het traject geïnspireerd geraakt door ervaringen van andere scholen, door externe experts en kennisdeling over Gezonde School-aanpak.

© 2024 awpg Lumens. Alle rechten voorbehouden / Disclaimer / Privacy / Realisatie: Lemon